Η πρώτη Ετήσια Έκθεση της ΕΕ για το Ταμείο της Ουκρανίας, δείχνει ότι «το Ταμείο αποδίδει αποτελέσματα με ταχύτατους ρυθμούς», σύμφωνα με την Κομισιόν. Η έκθεση υιοθετήθηκε στο σημερινό Κολλέγιο των Επιτρόπων που συνεδρίασε στο Στρασβούργο, καθώς αυτή την εβδομάδα συνεδριάζει εκεί το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.
Το 2024, η Επιτροπή κινητοποίησε € 19,6 δισ. σε όλους τους τρεις πυλώνες του Ταμείου: υποστήριξη της Ουκρανίας μέσω του Σχεδίου για την Ουκρανία, του Πλαισίου Επενδύσεων για την Ουκρανία και της βοήθειας για την προσχώρηση στην ΕΕ.
Σύμφωνα με την πρώτη αυτή έκθεση, η υποστήριξη της ΕΕ έχει συμβάλει, μεταξύ άλλων, στην πληρωμή μισθών και συντάξεων, στη λειτουργία σχολείων και νοσοκομείων, καθώς και στη διατήρηση της μακροοικονομικής σταθερότητας υπό συνθήκες πολέμου. Όπως αναφέρεται στην Έκθεση, «η υποστήριξη που παρέχεται μέσω του Ταμείου της Ουκρανίας δεν περιορίζεται μόνο στη διατήρηση της ουκρανικής οικονομίας, αλλά υποστηρίζει και βασικές μεταρρυθμίσεις που φέρνουν τη χώρα πιο κοντά στην ένωση με την ΕΕ».
Ακόμη, η Έκθεση επισημαίνει ότι η Ουκρανία υλοποίησε το φιλόδοξο πρόγραμμα μεταρρυθμίσεων στο πλαίσιο του Σχεδίου για την Ουκρανία, με περίπου το ένα τέταρτο των βημάτων που ολοκληρώθηκαν το 2024 να συνεισφέρουν άμεσα στην εναρμόνιση με το ευρωπαϊκό δίκαιο. Σε τομείς όπως η διαφάνεια της αγοράς ενέργειας, ο έλεγχος της βιομηχανικής ρύπανσης και οι περιβαλλοντικές αξιολογήσεις, η Ουκρανία έχει κάνει σημαντικά βήματα. «Το Ταμείο αποτελεί τον χρηματοδοτικό κινητήρα πίσω από δομικές μεταρρυθμίσεις και επιταχύνει την πορεία της Ουκρανίας προς την ένωση με την ΕΕ», αναφέρεται.
Επιπλέον, το Ταμείο μετασχηματίζει την ουκρανική οικονομία. Μέσω του Πλαισίου Επενδύσεων για την Ουκρανία, υποστηρίχθηκαν μεγάλες ξένες επενδύσεις, ενώ οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις έλαβαν στοχευμένη υποστήριξη μέσω εγγυήσεων ύψους € 290 εκατομμυρίων. Οι τοπικές κοινότητες ωφελούνται επίσης άμεσα, καθώς τουλάχιστον το 20% της μη επιστρέψιμης βοήθειας προορίζεται για τους δήμους.
Τέλος, το Ταμείο εστιάζει και στην προστασία του περιβάλλοντος, με τουλάχιστον το 20% των επενδύσεων να στοχεύει στη μείωση του αποτυπώματος άνθρακα. Η Ουκρανία υιοθέτησε τον πρώτο της Νόμο για το Κλίμα, δεσμευόμενη για κλιματική ουδετερότητα έως το 2050, ενώ οι αναβαθμίσεις στις υποδομές ενέργειας και μεταφορών ευθυγραμμίζονται με την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία.




